לכל אחד מאיתנו יש את מקומות הריצה האהובים עליו: חלק מאיתנו לא יחליפו בחיים את חדר הכושר או את הנוחות של ההליכון בבית, חלק מאיתנו לא יכולים בלי הרוח על חוף הים, חלק מאיתנו רצים דווקא על דרכי כורכר מאתגרות ולחלק מאיתנו פשוט אין בררה אלא לרוץ על מדרכות או שולי הכביש.

אז איזה משטח ריצה הכי בריא והאם יש בכלל תשובה אחת לשאלה הזו (ספוילר)?

אם פעם חשבו שמשטחים רכים הם המשטחים הטובים ביותר שבולמים את הזעזועים המסוכנים בזמן ריצה (שהם פי חמישה יותר גדולים מאשר בזמן הליכה למשל), היום בזכות מחקרים שנעשו בתחום כבר מתחילים להבין שגם משטחים רכים יכולים להוות בעיה מהסיבה שהם אינם ישרים לחלוטין. השרירים, ובמיוחד שרירי השוק המייצבים את הרגל, מתכווצים יותר והעומס עליהם גדל, מה שיכול לגרום מאוד בקלות לפגיעה במפרקים, שלא לדבר על סכנות לנפילה.

אם כך, כיצד נדע באיזה משטח לבחור בהתאם לכושר והיסטורית הריצות שלנו?

1.קודם כל, יש להימנע מתוכנית אימונים לא מתאימה – בעיקר הגדלת זמני וטווחי הריצה בצורה לא מאוזנת.

2.מי שסבל בעבר משברי מאמץ עדיף שירוץ על משטחים רכים. לעומת זאת, היסטוריה פציעות, כאבים או דלקות של שרירי השוק וגם כאבי גב מחייבת בדרך כלל ריצה על משטחים ישרים וסלולים.

3.דווקא רצים לא מנוסים עדיף שירוצו על משטחים ישרים, אפילו הליכון בחדר הכושר או בבית. הריצה על משטחים לא ישרים יכולה להגביר את האפקט של התנועות הלא נכונות כגון אלו של הברכיים או כף הרגל. לאחר מכן אפשר לשפר את סגנון הריצה ביחד עם מאמן אישי ולעבור למשטחים מאתגרים יותר.

יחד עם זאת, חשוב להדגיש שריצה על גבי משטחי גומי כמו למשל בפארקים יכולה להיות קשה במיוחד ולכן לא מומלצת לרצים מתחילים.

4.פתרון נוסף למי שכבר צבר קילומטראז' הוא לגוון במסלולי הריצה. לדוגמה, בימי השבוע לרוץ בפארק הקרוב ואילו בסופי השבוע לנסוע כדי לרוץ בשטח.

5.מי שמעוניין לרוץ בדרך לא סלולה חייב לבצע תרגילים מקדימים של חיזוק שרירי הרגלים בעמידה ולייצב נכון את הגוף. צורת אימון זו תאפשר לייצב את הגוף באופן נכון גם במהלך הריצה עצמה.

6..בכל מקרה, יש לבחור בנעלי ריצה המותאמות לסוג המשטח. יש למשל נעליים המותאמות לריצה על משטחים ישרים ולעומתם נעליים המותאמים לריצה על חול. אם אתם בכל זאת רוצים להרגיש את התחושה הטבעית בחוף הים, קודם כל רוצו על החול הקשה המאתגר פחות ורק לאחר מכן התחילו לשלב גם ריצה על חול רך.

ועוד מילה אחת בנוגע לריצה על הכביש

רבים סבורים כי הכביש הוא חלק יותר ופחות מזיק מאשר ריצה על המדרכה ויש אפילו נעלי ספורט שמיועדים לכביש, אך כיום כבר ברור שאין כך הדבר. וגם אם נניח שלא, הכביש פשוט מסוכן יותר בכל שעות היממה, במיוחד עם כל אותן אוזניות מסננות רעשים שתקועות לנו בתוך האוזן. אם כבר אין פתרון אחר, עדיף פשוט לרוץ על המדרכה בשעות בהן יש פחות תנועה ברחובות או לבחור ברחובות עמוסים פחות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *